PositionerenStrategieUitvoeringRendement

Positioneren is de basis voor het bouwen van een onderscheidend, sterk merk. Onderscheidend ten opzichte van je concurrent. En onderscheidend in het hoofd van je afnemers. Helaas is het niet altijd makkelijk om voor je eigen merk een goede positionering te bepalen. Laat staan deze te beschrijven én er naar te handelen.

Hier ligt de kracht van Merkkwadraat: het bouwen van een sterk merk. En dat doen we samen met jou. Want een merk ben je of ben je niet.

Merkkwadraat is ervan overtuigd dat een onderscheidend, sterk merk van binnenuit komt: uit jezelf, vanuit een team. Naar dát onderscheidende vermogen gaan we samen met jou op zoek. Dat doen we door heel goed naar je te luisteren. Door kritische vragen te stellen en dóór te vragen. We organiseren een interactieve workshop waarin het team centraal staat.

We zijn ervan overtuigd dat we dat jouw unieke propositie vinden! Want positioneren van een merk is een vak en daar zijn we goed in.

Positioneren is niet snel even een mooi vernislaagje aanbrengen op je merk. Zo’n laagje dat je ergens per ongeluk heel snel afkrabt of -stoot. Nee. We gaan terug naar de basis, naar de bouwstenen van het merk. We bepalen gezamenlijk de missie, visie, kernwaarden, unieke waarden van de organisatie, unieke redenen om jouw merk te kopen en de kansen voor jouw merk op de markt.

Wanneer we dit duidelijk omschreven hebben, ligt er een mooie basis om je merk sterk en onderscheidend in de markt te zetten.

Meer over Strategie >>

Wanneer de visie, missie en doelen van een merk zijn bepaald, zetten we deze om in een strategisch plan. Ofwel: we maken een kort en krachtig plan waarin we stapsgewijs beschrijven welke doelen binnen welke termijn, op welke manier gerealiseerd moeten worden. Zie het strategische plan als een kompas van een organisatie: het bepaalt de richting van alle beslissingen voor de komende jaren.

Ons strategisch plan is volledig gestoeld op de positionering van het merk: het begint bij de missie, moet volledig ondersteund worden door het team en eindigt bij tevreden klanten. Pas als dit goed op orde is, kunnen we praktisch aan de slag en een sterk merk bouwen!

Meer over Uitvoering >>

Tijdens deze stap komt het merk tot uitvoering. We zetten de praktijk in werking door alle marketing- en communicatiemiddelen in te zetten die nodig zijn om de gestelde doelen te bereiken. Dit doen we heel gestructureerd en samen met gespecialiseerde partners die jouw merk laten groeien:

  • Tekstschrijvers
  • Webbouwers
  • Social Media experts
  • Vormgevers
  • Fotografen
  • Filmers
  • Coaches

Afhankelijk van je vraag of hoe hard je je merk wilt laten groeien, zetten we partners in die helpen jouw doel te bereiken.

Meer over Rendement >>

Merkkwadraat kiest er heel bewust voor te werken met opdrachtgevers en hun team in samenwerking met de beste partners. Zo stellen we het meest geschikte team samen. Alleen dan kun je het beste merk bouwen én het meeste uit een merk halen.

Om ervoor te zorgen dat het merk rendeert, controleren we continu of je nog op koers ligt met je merk: volg je je missie en visie, worden de kernwaarden goed uitgedragen?

Onderscheid je je echt nog steeds, zijn je doelen nog actueel en worden marketing en communicatie nog steeds op de juiste manier ingezet?

Alleen door continu vinger aan de pols te houden, laat je je merk groeien en blijf je bouwen aan een onderscheidend en sterk merk!

Meer over Positioneren >>
Positioneren kan alleen recht vanuit je hart!

Positioneren kan alleen recht vanuit je hart!

Als mensen me vragen waarmee ik de kost verdien, vertelde ik tot voor kort dat ik met Merkkwadraat merken positioneer. Negen van de tien keer volgde daarop de vragen: “Wat is positioneren? Werk je dan alleen maar met merken, niet met mensen? Dat lijkt me niets voor jou.” Oke, duidelijk. Het positioneren van Merkkwadraat mocht wel wat…

lees meer
Onderscheiden zonder dat je het doorhebt…

Onderscheiden zonder dat je het doorhebt…

Onderscheiden… waarom onderscheidt het ene merk zich van het andere? Ik ben hier de hele dag mee bezig. Bewust én onbewust. Enerzijds omdat ik het ontzettend leuk vind, er alles over wil weten en leren. Anderzijds: ik kan er niet omheen, het is overal aanwezig. Het begint ’s ochtends al bij de bakker… Daar rijd…

lees meer
“Vraag je niet af ‘waarom?’ maar zeg gewoon ‘omdat’!”

“Vraag je niet af ‘waarom?’ maar zeg gewoon ‘omdat’!”

Tijdens Demo Day – dé dag waarop de startups van HighTechXL in Eindhoven hun product presenteren – werden mijn collega en ik totaal onverwacht het podium opgeroepen. Het podium waar even daarvoor tien internationale startups zich presenteerden aan een ruim 1.000 koppig tellend – voornamelijk mannelijk – publiek. Het podium waar even daarvoor ter plekke voor…

lees meer
×