Fake nieuws raakt mijn klant. En mij…

08 jan 2019
Fake nieuws raakt mijn klant. En mij…

Social Media. Je houdt er van. Of niet. Zit er ‘iets’ tussen in? Ik weet het niet. En kom er ook niet uit. Het liefst zou ik op het onderwerp promoveren… ik vind het magisch. Waarom post je nieuws dat de hele wereld mag lezen? Ben je trots en wil je dat delen? Ben je verdrietig en zoek je steun? Waarom plaats je bepaald nieuws juist niet? De vraag die ik me vrijwel dagelijks stel is of ‘posters’ zich bewust zijn van de impact die hun ‘krabbeltje’ kan veroorzaken. Ik denk steeds vaker van niet. Of ben ik te kortzichtig?

Ik heb me regelmatig afgevraagd wat er door het hoofd is gegaan van de moeder uit Alverna. Je weet wel: die een kattenbelletje op Facebook plaatste over een Sinterklaas akkefietje en daarmee het landelijke nieuws haalde. Ik mag er vanuit gaan dat ze haar mening heel bewust heeft geventileerd. Maar of ze alle negativiteit die daarop volgde had verwacht? Ik vraag het me af. Het halve land viel over een geweldig basisschooltje dat al 123 jaar fantastisch onderwijs levert. Had ze dat zien aankomen? Vast niet. En de school zelf? Die kan bijna niets anders doen, dan hun wonden likken, een interview geven voor een beetje wederhoor en hopen dat het nieuws zo snel mogelijk overwaait. Wel jammer dat wanneer je de naam van de school Googeld er gelijk ‘sinterklaas’ achter komt te staan…

Wíl je in het nieuws, dan kom je het niet…
En dan vandaag. Eén van mijn favoriete klanten haalde het landelijke nieuws. Helaas niet omdat ze daarom hebben gevraagd. Sterker nog: áls ze erom vragen – omdat er zo ontzettend veel toffe dingen gebeuren op het Mondial College Meeuwse Acker – krijgen ze het niet. Het lijkt erop dat positief nieuws niet nieuwswaardig meer is. Wat er vandaag gebeurde was natuurlijk ook wel nieuws van de bovenste plank: “Man aangehouden na dreigvideo Mondial College in Nijmegen”. En wat voor een nieuws. Gewoon fake nieuws. Iets met een Russisch automatisch geweer, afkomstig van een 20-jarige die een ‘misplaatste grap’ maakt.

Nou, daar dachten de ouders en leerlingen vannacht en vanochtend wel anders over. Wat te denken van de directie? Die om 4.00 uur ’s nachts alle ouders en leerlingen mailt, alle betrokkenen op de hoogte stelt en probeert gerust te stellen. Wat te denken van alle medewerkers die dagelijks keihard werken om al die honderden leerlingen goed de grote wereld in te helpen. Wat keihard nodig is. Want die grote wereld is niet zo lief als de gemiddelde leerling denkt.

Maar weet je wat ik het meest triest vind? Dat een vmbo-school die keihard werkt aan hun prachtige imago, door één persoon die de school niet eens kent en een ‘geintje’ maakt, keihard gedupeerd wordt. Oké, dit nieuws waait ook wel weer over, maar op dit moment is het een nachtmerrie voor de school. En indirect voor leerlingen. Want hoeveel goeds ze ook bijgebracht wordt, ook zij zien in wat je kunt bewerkstelligen met één lullige fake post…

×