Positioneren kan alleen recht vanuit je hart!

14 feb 2017
Positioneren kan alleen recht vanuit je hart!

Als mensen me vragen waarmee ik de kost verdien, vertelde ik tot voor kort dat ik met Merkkwadraat merken positioneer. Negen van de tien keer volgde daarop de vragen: “Wat is positioneren? Werk je dan alleen maar met merken, niet met mensen? Dat lijkt me niets voor jou.” Oke, duidelijk. Het positioneren van Merkkwadraat mocht wel wat scherper. Maar hoe verklaar ik positioneren in een paar woorden die iedereen gelijk begrijpt? Dat is toch minder moeilijk dan ik dacht…

Hoe simpel of ingewikkeld je het ook wilt maken, positioneren is niets meer en niets minder dan een onderscheidende positie creëren in het brein van mensen. De vraag is welke onderscheidende positie bij je past. Soms lijkt het of een merk zich op tientallen punten onderscheidt. Helaas komt het vaker voor dat het lijkt of er geen onderscheidend lichtpuntje te vinden is.

Alles valt te positioneren

Uit ervaring weet ik ondertussen, dat je er sessies van dagen, ingewikkelde strategieën en uitgebreide rapporten aan kunt wijden om te ontdekken waarom je net even anders bent dan je concurrent. Maar er is echt maar één ding dat er voor zorgt dat een bedrijf, merk óf mens onderscheidend is. En stiekem denk ik dat iedereen dat wel weet, maar dat het moeilijk is dat te volgen. Je hart! Een goed, onderscheidend en sterk merk komt recht uit het hart. En dat moet je nou net durven te volgen…

Vanuit jouw en mijn hart!

Daar help ik je bij. Vanuit mijn eigen hart. Omdat ik er van overtuigd ben dat een positioneringstraject geen suikerspin is; een verzonnen strategie waar je zo doorheen hapt. Een merk ben je of ben je niet. Het merk komt van binnen uit, vanuit jezelf. Vanuit een team. Het is alleen de kunst om dat onderscheidende gevoel naar de oppervlakte te halen. En vervolgens te vertalen naar een goed verhaal, met bijpassende beelden én het omzetten naar gerichte actie (meer klanten, meer omzet, meer naamsbekendheid). En dat is dus wat ik doe, met de juiste mensen om mij heen. Waarin ik mijn eigen hart volg omdat ik dit het mooiste vak ter wereld vind.
Dus als mensen me vragen wat ik doe, zeg ik: “Ik volg mijn hart en dat van mijn klant.” En dan moet ik het alsnog uitleggen…

×